2011. december 6., kedd

Karácsonyi ünnepi menü kisbabás anyukáknak

Mint azt már írtam, mi idén otthon töltjük az ünnepeket. Itt van viszont néhány tippem a karácsonyi menühöz. Ha itthon maradnánk, ezek közül válogatnék. Prioritás, hogy gyors legyen, finom és Nóri is tudjon belőle enni. Szóval íme néhány fogás, ami kisgyerekeseknek jól jöhet:

Tárkonyos pulykaraguleves - ne kérdezzétek miért, de nálunk családi hagyomány, hogy karácsonykor ezt főzzük. Tudom, hogy általában halászlé a szokás, nem is tudom nálunk hogy alakult így, de ez van!

1 fej vöröshagymát apróra vágunk, kevés olajon megfonnyasztunk, hozzáadjuk a letisztított, apróra vágott csirkehúst (vagy pulykahúst, de én csirkéből szoktam, mellét felvágom apróra és teszek bele 1-2 szárnyat, vagy nyakat, a lényeg, hogy egy kicsi csont is kerüljön az alaplébe), sózzuk, borsozzuk, csipet tárkonnyal ízesítjük és fehéredésig pirítjuk. Kb. egy liter vízzel felöntük, fél csirkehúsleves kockát adunk hozzá és sót. 20 percig kis lángon főzzük, ha kell lehabozzuk. 20 perc után hozzáadjuk a megtisztított fehérrépát (1 db), a felvágott répát (2 közepes db) és 10 percig tovább főzzük. Később hozzáadjuk a gombát ezzel főzzük további 5 percig, majd hozzáadjuk a mirelit borsót, ezzel is főzzük 3-4 percig. Ezután hozzáadunk 1,5 dl tejszínt, amit előtte simára keverünk egy teáskanál liszttel. Legvégén beleteszünk friss apróra vágott petrezselymet, tárkonyt és pár csepp citromlevet. Egyszer még felforraljuk és lekapcsoljuk.

Vasi pulyka - ez Balázséknál szokás, én náluk ettem először ilyet. Imádom! Nagyon egyszerű, finom, gyorsan kész van, ugyanakkor igazi ünnepi fogás.

Pulykamellet (lehet csirke is) felszeletelünk és előző nap fokhagymás tejbe áztatjuk. Másnap kivesszük a tejből, lecsöpögtetjük, megsózzuk (a kisbabáknak nem sózzuk!) és paprikás lisztben megforgatjuk. Tálalás előtt bő olajban kisütjük. Én Nórinak úgy szoktam adni, hogy a panírt leveszem róla és apróra vágom a húst. Ez Nórika egyik nagy kedvence!

Ha valaki többféle husit szeretne, akkor a felét megcsinálhatja úgy is, mint a rántott húst (liszt, aztán tojás, majd prézli) azzal a pici csavarral, hogy a prézlibe tesz reszelt sajtot. Én előre lereszelt cheddar-t szoktam ehhez venni. Inkább sajtból legyen több, prézli csak azért kell hozzá, hogy jobban rátapadjon a húsra a sajt. Ennek a sütésénél figyelni kell, hogy ne tapadjon a tál aljára a hús. Ezért a sütés során többször mozgassuk meg a husikat.

Tejfölös-parprikás csirkemell sütőben - ha valaki nem akar olajszagot a lakásban...

Ha valaki nem szeret a rántott húst sütni (azt szívből sajnálom...) akkor íme egy recept, ami tényleg minimál erőbefektetést igényel.
Két nagyobb vöröshagymát vágjunk fel, mint a lecsóba szokás. Fonnyasszuk meg vékony olajon (kb. 10 perc). Majd az előző nap tejbe áztatott pulyka, vagy csirkemellfiléket sózzuk meg és hempergessük meg paprikás lisztben. Vajazott tepsibe fektessük le a csirkeszeleteket. Ezen oszlassuk el a hagymát. Egy doboz tejfölt (vagy többet, attől függ mekkora a tepsink) keverjünk el egy nagy csipet sóval és pár kanál tejjel, hogy folyósabb legyen a tejföl. Ezt egyenletesen öntsük a csirkehúsra, hogy mindenhol befedje. Alufóliával fedjük le a tepsit és 170 fokon fél órát süssük, majd vegyük le róla a fóliát és további 10 percig süssük. Tényleg nagyon egyszerű és a végeredmény pihe-puha ízletes csirkeszeletek. Én pár szeletet só nélkül készítek Nórinak és apróra vágva adom neki. Nagy kedvence ez is!

Tejfölös-sajtos csirkemell sütőben - avagy variációk egy témára

Ez gyakorlatilag ugyanaz, mint a fenti recept, csak paprikás liszt helyett sima lisztben kell megforgatni a csirkemell szeleteket, aztán felvert tojásban, majd reszelt sajtban. A tetejére ismét hígított tejföl kerül és alufóliával lefedve ugyanúgy kell sütni, mint az előzőt.

Krumplipüré - Azt hiszem, ezt nem nagyon kell magyaráznom...

Krumplit felteszünk főzni, sózzuk (én Nóri miatt mérsékletesen használom a sót) majd ha megfőtt leszűrjük. A kisbabának megyünk ki egy adagot és a főzőlével törjük össze. Egy tipp: én a robotgépemmel szoktam készíteni, azzal töröm össze a puha krumplit vajat adok hozzá és tejet. Így sokkal puhább lesz és másnap is finom marad. Ha kicsit akarjuk cifrázni tehetünk a püréhez pici mustárt és a végén fakanállal keverhetünk hozzá főtt zöldborsót.

Tepsis krumpli - ez Balázs specialitása

Újkrumpliból az igazi, bár nem tudom ezt mennyire nehéz ilyenkor otthon beszerezni. A krumplit megmossuk és sós vízben feltesszük főzni. Forrástól számítva 3-4 percig főzzük (ha nagyobbak lehet tovább is) majd tepsin eloszlatjuk. Tetszőlegesen fűszerezzük, kevés olivaolajjal meglocsoljuk és sütőben 180 fokon 20 perc alatt megsütjük. Mi kész fűszerkeveréket szoktunk venni, de múltkor kakukkfűvel ízesítette Balázs és úgy is nagyon finom volt.

Majonézes kukoricasaláta - Roppant egyszerű!

Kukoricakonzervet lecsöpögtetünk és összekeverünk jó minőségű majonézzel (ráérősek gyárhatnak sajátot otthon), a végén felszeletelünk egy csokor újhagymát és beleszórjuk azt is. Fehérborssal lehet ízesíteni.

Coleslaw - avagy répás káposztasaláta

Egyik nagy kedvencem Szintén percek alatt kész van és I_M_Á_D_O_M! Fehér fejeskáposztát nagylyukú reszelőn (én nokedliszaggatón szoktam) lereszelünk, majd megtisztított sárgarépát is ugyanígy hozzáreszelünk. Majonézzel összekeverjük, behűtjük. A majonézhez lehet adni tejfölt, de én nem szoktam. Ha kicsit ünnepélyesebbé szeretnénk tenni ezt a salátát tehetünk bele vékonyra szeletelt lilahagymát, almát és mazsolát. Ezek pikánsabbá teszik. Én maradok az eredeti egyszerű verziónál, nekem az jobban bejön.

update: épp most láttam egy főzősműsort Nigella-val (aki minden műsor végén a hűtőhöt megy és dézsmál... szörnyű!!!) és íme az Ő dresszingje coleslaw-hoz: 200g majonéz, nagy csipet só, bors, 2 evőkanál juharszirup, 4 evőkanál butter milk és 2 evőkanál cider vinegar. Nem lehet rossz...

Mákosguba - Ezt se hiszem, hogy sokat kell magyarázni.

Kiflit felszeletelünk (én itt nem találtam még a magyarhoz hason kiflit, így vékonyabb baguetteből szoktam készíteni) felforralt tejben megforgatjuk (a baguettenek több idő kell, hogy megpuhuljon, mint a kiflinek), leszűrjük és tálba szedjük. Kevés olajjal meglocsoljuk. Darált mákkal megszórjuk. Az egészet összerázzuk (a világ minden kicséért sem keverjük!). Én kristálycukorral szeretem a legjobban. Balázs kedvéért egy részét vajazott jénaiba szoktam tenni és sütőben 160 fokon megpirítom kb. 20 perc alatt. Aki időmilliomos, vagy szimplán hedonista, az vaníliasodót is készíthet hozzá. Ha ilyesmibe belevágnátok szerintem hanyagoljátok az egyszerű utat és a vaníliapudingot... ha már sodó legyen igazi: tojásból, lisztből, cukorból, vaníliából és tejből hamar össze lehet dobni.

Ezek szerintem azért is jók, mert nagy részüket el lehet készíteni előző nap: a salátáknak kifejezetten jót tesz ha kicsit pihennek a hűtőben. A levest is elkészíthetjük egy nappal előtte. A többi pedig tényleg nem több, mint egy óra alatt összedobható.

Desszertekre is adok majd tippeket. Igyekszek szintén gyors, egyszerű, de finom ünnepi sütiket összeszedni! Addig is további kellemes készülődést az ünnepekre.

Nincsenek megjegyzések: