2008. május 18., vasárnap

Giroszkóp és császármorzsa

Update: megnéztem a statisztikáinkat és nagyon gyakran találnak meg minket, úgy hogy a császáromorzsa angol elnevezését keresik. Utánanéztem és szeretném veletek megosztani, hogy mit találtam a témában. A wikipédián úgy fordították, hogy "sweet pancake crumbs". Én vagy ezt a kifejezést használnám - bár valószínű, hogy ez így önmagában nem mondana semmit egy angol anyanyelvűnek - vagy a német megfelelőjét: "Kaiserschmarrn".

Nagyon szeretem a császármorzsát. Mióta kiköltöztünk, csak egyetlen egyszer ettem, azt is Ausztriában (kaiserschmarren, nyamm-nyamm). Eszternek támadt az az ötlete, hogy próbáljunk meg sütni egyet. A császármorzsa lelke a búzadara. Megnéztem a szótárban, hogy angolul hogy van: érdekes módon három találatot kaptam rá:
  1. grits
  2. semolina
  3. wheatmeal
Ezzel a listával indultam el bevásárolni a helyi Tesco-ba és nagy nehezen a "speciális alapanyagoknál" találtam is wheatmeal-t. Az egyetlen kiszerelés a 2kg-os volt, sebaj.
Otthon kibontottuk és hát nem éppen azt láttuk, amire számítottunk. Tulajdonképpen liszt volt, némi korpával. Sebaj, azért Eszter csak nekiállt elkészíteni. Mondtam neki, hogyha nem lesz jó, legfeljebb kidobjuk, vagy kitesszük madáreledelnek az erkélyre :)
Azt kell mondjam, hogy nagyon jó lett a végeredmény. A megszokott aranysárga helyett barnás színű lett, de az íze tökéltes volt, főleg az Eszter anyukájától kapott szilvalekvárral.

Úgy volt, hogy szombaton elmegyünk Dalkey-ba horgászni Terényi Zoliékkal, de sajnos beosztották arra a napra is az utolsó pillanatban, úgyhogy sajnos elmaradt ez a programunk. Itt amúgy előre meg kell nézni neten az apály-dagály jelentést, mert ha apálykor megy ki az ember a partra, akkor csak a homokot és a sziklákat bámulhatja. Annak ellenére, hogy a Hold mozgását követi a dagály, nem pontosan számítható ki, mert sokmindentől függ.

Giroszkóp

Már nagyon régen szerettem volna egy ilyet:

Hát most vettem egyet. Tulajdonképpen egy "egyszerű" giroszkóp, ami nagy fordulatszámmal forog. A külső háza úgy van kialakítva, hogy pont elférjen egy átlagos tenyérben. A giroszkóp tengelye egy körkörös vájatban van, aminek a szélessége egy kicsit nagyobb, mint a tengely átmérője, így az egy kicsit lötyög benne. Ha egy picit elbillenti az ember a szerkezetet, a giroszkóp megpróbál ellenállni ennek és a tengely hozzányomódik a vájat falához. Ha megfelelő ütemben billegteti az ember a kezében a szerkezetet, akkor fel tudja gyorsítani a giroszkóp forgását. Persze minél nagyobb a fordulatszám, annál nagyobb nyomatékot igényel a további gyorsítás. A szerkezet tartalmaz egy fordulatszámmérőt is, így hamar beindul a versengés több ember között, hogy ki mennyit tud kihozni belőle. Teljesen addiktív! Nekem 8600 fordulat/perc a rekordom eddig, ami nagyon messze van a 16553-as világrekordtól, amit a görög Akis Kritsinelis állított fel. A feltörekvő sporttársaknak összeállított egy edzéstervet. Ebből egy idézet:

And don't think that you will improve by just spinning to a modest level (like 5000-6000 rpm). This is useful only for relaxation and rehabilitation purposes. In order to improve your strength and ability you must literally suffer!


Hát valóban: kezd izomlázam lenni... de nagyon jóóóó! :)

Nincsenek megjegyzések: