2011. december 10., szombat

30 napos kiképzés

Még régebben írtam arról, hogy elkezdtem Zumbára járni. Az a helyzet, hogy a terhesség után megváltozik az anyuka teste. (Egyes esetekben az apukáké is, de nálunk ez nem volt jellemző :) Szerencsére a környezetem számára ez a változás nem annyira feltűnő. Egyes ruhákkal ügyesen lehet leplezni a nem túl előnyös vonalakat. De ettől függetlenül kár lenne szépíteni a dolgot: szülés után megváltozik a női test és pont. Persze, tudom vannak szuperanyuk, akik a szülés utáni második héten már lapos hassal koptatják a konditerem gépeit. Gratula nekik! Én nem ilyen vagyok.

Nekem kb. 2 hónappal a szülés után ugyanannyi volt a súlyom, mint szülés előtt. De őszinte leszek, ezért különösebben nem kellett megdolgoznom. A szülés alatt 13 kg-ot híztam, a szülés után 5 kg-al voltam könnyebb. Majd ahogy teltek múltak a hónapok, szépen mentek le a felesleges kilók, de az a baj, hogy nem a súlyon van itt a hangsúly kérem szépen, hanem a formán... Ugyanis a régi 36-os nadrágok bizony még így sem jöttek rám. Ami nagy nehezen rám jött, abból itt-ott kibuggyant a nem kívánt felesleg, ami nemcsak kényelmetlenné tette ezen nadrágok viseletét, de egyenesen gusztustalan, ronda látványt nyújtott, amivel inkább nem sokkoltam a nagyérdeműt.

Aztán felcseng anyukám kérdése, amikor pár hónappal a szülés után búskomoran mondtam neki a telefonban, hogy a régi gatyóim közül csak egy jön rám, mire a költői kérdés így hangzott anyu részéről: "Miért, hány nadrágot akarsz felvenni?...".

Persze volt pozitív oldala is a változásnak: elértem a 92-es mellbőséget! Illetve érdekes módon a felesleges kilók életemben először nem igazán zavartak. Nem gondoltam, hogy emiatt csúnyább lennék, nem voltak gátlásaim, talán mert valahol mélyen az agyam egy pici zugában tudtam, hogy ez most nem rólam szól, nem én vagyok a "hibás" (tulajdonképpen nincs is hibás), hiszen mindez a terhesség és a babázás velejárója. Gondoltam hallgatok az okos tapasztaltakra és várok, hogy minden a saját tempójában visszaálljon a régi rendbe.

Igen ám, de teltek múltak a hónapok és bár egyre több nadrág jött rám, de nem úgy néztem ki, mint a szülés előtt. Csak ismételni tudom magamat: más a forma! Combok vastagabbak, fenék mondanám, hogy kerekebb, de inkább lefelé szélesedve lógó, és a fő mumus, az imádott has, amire mindig is büszke voltam, most széltében hosszábban megnőtt és hiába vártam, hogy visszamenjen, nem ment.
A szülés után 9 hónappal elérkeztem oda, hogy ez már nem türelem kérdése, ez már ilyen marad és kész. Azaz ha változtatni akarok a mostani kinézetemen, akkor nincs mese, mozogni kell. Nem heti egyszer, nem laza módon, nem saját szórakoztatásra, itt kérem komolyan sportolni kell. Azt még meg kell említeni, hogy szerencsére az étkezéssel soha nem volt gondom. Mindig tudtam megálljt parancsolni (néha túl sokszor, túl nagy "megállj"-ok is voltak... még itt a zárójelben jegyzem meg, hogy a terhességem óta nem éheztetem magam. De erről nemhogy egy külön bejegyzést, egy egész regényt tudnék írni...) Mostanában arra figyelek, hogy változatosan és egészségesen egyek és főleg: eleget!

Na szóval! Pár hete találtam egy fórumon egy tippet. Valaki ajánlotta Jillian Michaels "30 day shred" című DVD-jét. A DVD-n három szint van, szintenként 25 perces tréninggel. Ezt minden nap (igen: MINDEN NAP!) meg kell csinálni. Az első szinttel kell kezdeni, majd 10 nap múlva lehet menni a másodikra és megint 10 nap múlva a harmadikra.

Nekem ez az edzséprogram több okból is tetszett:

1. minden nap van 25 percem mozogni (én úgy időzítem, hogy mikor Nóri délután alszik, én tornázom)

2. csupán egy jógamatrac és két súlyzó kell hozzá (gyakorlatilag az sem: a gyakorlatokat szőnyegen, vagy törölközőn is lehet csinálni. Nekem az első hetekben nem volt súlyzóm, így először két fél literes ásványvízzel nyomtam -tudom, nagyon kemény vagyok- majd pár nap után tovább léptem a 750 ml-s ketchupra ill. a 750 g-os sótartóra. Szóval a háztartásban biztos, hogy mindenki talál a saját szintjének megfelelő eszközöket erre. De nagyon lelkeseknek van egy tippem: a Dunnes store-ban egy pár 1,1 kg-s súlyzót 6 euróért be lehet szerezni.)

3. nekem bejött a csaj stílusa és a feladatok is tetszettek

4. a nehezebb feladatokat a saját szintednek megfelelően tudod csinálni. Ez azt jelenti, hogy a DVD-n az egyik csaj könnyebb verziót csinál, így az is követheti a gyakorlatokat, aki nincs olyan jó kondiban, vagy más okok miatt (pl. szoptatás) nem akarja túlhajtani magát. Valamint a súlyzók nehézségétől függően a feladatok nehézségét tudjuk növelni, vagy csökkenteni. Az én kis csoffadt karjaimnak megfelelően, ahogy fent is írtam, én az elején könnyebbeket használtam.

Ami még előnyös: a 25 perc nagyon hamar elmegy, nem kell órákat szenvedni. A napi mozgás miatt elmúlt a hátfájásom és sokkal kiegyensúlyozotabb vagyok, jobban érzem magamat a bőrömben.

Na és akkor még valami! Mielőtt nekikezdtem, körülnéztem a neten. Sajna magyar nyelven nincs sok írás erről, de angolul igen. Nagyon sok pozitív ajánlót találtam. Az eredmény garatnált és kézzelfogható. Ezért javasolják, hogy mielőtt elkezded a tornát, jegyezd fel a méreteidet, majd a 30 napos torna után is mérd meg.

Én 167 cm magas vagyok, 58 kg voltam, amikor elkezdtem a tornát. A következők voltak a méreteim a torna első napján:
mell: 90 cm
derék - ahol a legvékonyabb: 72 cm (aki most ide meri írni, hogy neki 56cm-s a dereka, azt mindjárt sarokba állítom!)
derék - a köldöknél: 80 cm
derék - ahol a has a legnagyobb: 84 cm
csípő: 86 cm
comb - ahol a legvastagabb: 57 cm

A tornáról még annyit, hogy nem könnyű! Az első alkalom után kicsit meghaltam és lépni is alig bírtam és másnap még rosszabb lett, mert irdatlan izomlázam volt. De kitartóan folytattam. Az első szintet 2-3 nap alatt szoktam meg. A 10. nap végére már tök könnyen végignyomtam. A második szint megint kicsit megölt... De 3 nap ismét elég volt, hogy hozzászokjak és a 10. nap végén már rutinosan nyomtam. A harmadik szint szerintem nem volt már olyan durva (de hogy idági eljussunk szerintem ehhez az első kettőt végig kell csinálni).

Én nem 30 nap alatt csináltam meg ezt a programot, mert két hétvégén is előfordult, hogy egy-egy nap nem tudtam tornázni. Ilyenkor másnap ugyanúgy folytattam a szokásos szinttel a tornát, de az egy kimaradt napot, két plusz nap tornával pótoltam.

Na és akkor jöjjön a lényeg! Én már túl vagyok az edzésprogramon és izgatottan vettem a kezembe a centit. Akarjátok tudni az eredményt?! Hát persze, hogy akarjátok! :) Nagyon fontos: kilóban nem mérhető a változás. Viszont a méreteim így módosultak:

mell: 88 cm (-2 cm)
derék - ahol a legvékonyabb: 67 cm (-5 cm)
derék - a köldöknél: 75 cm (-5 cm)
derék - ahol a has a legnagyobb: 81 cm (-3 cm)
csípő: 83 cm (-3 cm)
comb - ahol a legvastagabb: 55 cm (-2 cm)

Ez azt jelenti, hogy összesen 20 cm-t sikerült lefaragnom :)
Az edzést lehet fokozni és diétával egybekötve még hatékonyabb és jobb eredményeket érhetünk el. Én az evés területén semmit sem változtattam. A szokásos étrendem szerint ettem (kenyér, süti, sülthús, kalács, mogyoró, pörkölt, csokitorta és még ami belefért...).

Tervezem, hogy folytatom a tornát. Ha lesz eredmény, arról is beszámolok majd! Addig is mindenkit csak biztatni tudok, hogy mozogjon! A mozgás egészséges, megszépít, feltölt és egyébként is... itt az új év, jöhetnek a fogadalmak! Egy próbát mindenképp' megér!
Megjegyzés küldése