2014. február 4., kedd

Betűtanulás: F betű

Még az ünnepek előtt elkezdtük ezeket a feladatokat, de aztán inkább a karácsonyi témákra koncentráltunk. Sok-sok díszt csináltunk közösen, de saját készítésűek voltak a karácsonyi ajándékaink csomagolóanyaga is (ami a családtagok között nagy sikert aratott). Az ajándékok mellé Nórival csináltunk személyre szóló karácsonyi képeslapokat is. Készítettünk mézeskalácsházikót is és rengeteg karácsonyi finomságot. Szóval nem unatkoztunk.

Most az év elején folytattuk a betűtanulást az "F" betűvel.



El kell dicsekednem, hogy Nóri már rengeteg betűt felismer. A magyar ABC-ből gyakorlatilag az ékezetes betűket, valamint a "cs" betű kivételével a dupla betűket nem ismeri. De ezeken kívül már az összes betűt (nyomtatott nagy betűkre gondolok, a kicsiket még gyakoroljuk) ismeri. Szerintem egy alig 3 éves gyerkőctől ez nagyon szép teljesítmény. Karácsonyra kapott több betűs ajándékot is (mágneses betűket, betűnyomdákat), szóval szerintem csak idő kérdése és megtanulja az összeset.

Első projekt: "F" betű - falevelek

Hozzávalók:
  • 1 db A4-es papír
  • 1 db A4-es kartonpapír
  • falevelek
  • akrilfesték (pici víz)
  • ecset
  • olló
  • papírragasztó
Előkészítés: keverjük ki az akrilfestéket pici vízzel. Próbáltam őszi színeket összeválogatni, de figyeljünk, hogy 3-4 színnél többet ne használjunk fel, mert a túl sok szín keveredése sötét színeket eredményezhet. Mi narancssárgát, citromsárgát, zöldet és barnát használtunk. Felrajzoltam egy nyomtatott "F" betűt a fehér lapra.



Elmondtam Nórinak, hogy mi a feladat: választani kell egy levelet és egy színt. Azzal be kell festeni a levelet és a levéllel lenyomatokat kell csinálni az "F" betűre. A festés nagyon ügyesen megy már neki. Egyáltalán nem kellett neki segítenem. Tudja használni az ecsetet, pici vizet is tud rá rakni.


A következő körben egy másik levelet és másik színt választottunk. És így tovább. Persze az "F" betű határain túlment, de ez nem baj.



Mikor végeztünk a feséssel, megvártuk míg megszáradt a festék. Kivágtam az "F" betűt, Nóri választott egy kartonpapírt és erre ráragasztottuk. Lentebb lesz majd fotó, hogy milyen is lett az elkészült "F" betű.


Már nagyon vártam, hogy az "F" betűhöz érjünk és ezt a klassz feladatsort megcsinálhassuk. Ági blogján, a fenti linken találtok részletes leírást, de azért én is leírom mit is csináltunk.

Hozzávalók:
  • kinyomtatott feladatlapok innen (3 oldalt nyomtattam ki: "leaf shadows", "leaf different")
  • kinyomtatott őszi fa kép Ági blogjáról (2 oldalt nyomtattam ebből)
  • filctoll
  • ragasztó
  • olló
  • 1 db fehér A4-es papír
  • 1 db barna színű papírszatyor (vagy egy sima barna papír)
Előkészületek: kinyomtattam a feladatlapokat. Az árnyékkeresősön a színes leveleket körbevágtam. Az egyik őszi fa képről kivágtam a leveleket és az állatokat.


1. feladat: őszi fa mese
Elővettük a kinyomtatott képet az őszi fáról. Elmondtuk, hogy mi van a képen: fa, lehulló falevelek, a lehullott leveleket úgy hívjuk, hogy avar. Nóri felsorolta milyen állatok vannak a képen, melyik hol található, mi van a süni hátán stb.
Aztán elmondtam egy rövid mesét erről: egyszer volt egy süni, aki nagyon várta, hogy lehulljanak az almák a fáról és a fa alatt énekelt egy dalt (és itt elénekeltem Gryllus Vilmos "Alma, alma piros alma" című dalát). De egy alma sem pottyant le a fáról. Ekkor eszébe jutott a süninek valami. Hazaszaladt és hozta a kis dobját (elővettem a pici dobot, amit a "D" betű tanulásakor készítettünk). Ismét elénekeltem a dalt, de most doboltam is hozzá. És láss csodát, az almák potyogni kezdtek! A süni ügyesen elkapott egyet, a hátára vette, hazavitte és jóízűen megette. (Nórinak nagyon tetszett a mese és a dal is :)

2. feladat: kakukktojás 
A "Leaf different" lapot használtuk fel. Soronként ki kellett Nórinak választani a kakukktojást.



Mindig letakartam a többi sort, hogy egyszerre csak egyre tudjon koncentrálni Nóri. Az első sor kicsit nehéz volt, ott segítenem kellett neki, de a többit ügyesen megtalálta.

3. feladat: árnyékkeresés
A "Leaf shadows" feladatlapot vettem elő. A színes levelek árnyékait kellett megtalálni. Nóri nagyon szereti az ilyen feladatot, gond nélkül össze tudta őket párosítani.



4. feladat: kreatív
Mondtam Nórinak, hogy elkészítjük a saját kis őszi fánkat. Kivágtam a papírszatyorból a fa törzsét és ágait. A fa törzsét közösen ragasztottuk fel, de aztán Nóri a többit már egyedül akarta csinálni, úgyhogy bele se nyúlhattam az alkotásába. Beragasztózta a fa ágait, felragasztgatta ezeket.


Majd jöttek a levelek. Alulra az őszi avar és végül az állatkák. Közben nem vettük elő az eredeti képet. Mindent fejből ragasztott. Íme Nóri helyes őszi fája :) Én imádom!



Azóta már többször is rajzoltatott Balázzsal fát, "hulló levelekkel", mellé csigát, sünit, rá bagolyt és persze minden alkalommal kell a süni hátára almát tenni :) És természetesen az almás dalt is gyakran énekelgetjük, már tudja is a szövegét.

A nagy munka után ismét meghallgattuk Gryllus Vilmos dalát és elropogtattunk egy-egy almát :) Nagyon jó kis foglalkozás volt. Nóri nagyon élvezte!

Harmadik projetk: "f" betű - fekete-fehér mintával

Hozzávalók:
  • 1 A4-es fehér papír
  • 1 A4-es színes kartonpapír
  • néhány darab fekete papírdarab
  • olló
  • ragasztó
Előkészületek: rárajzoltam a fehér lapra egy pici "f" betűt és kivágtam pici fekete papírdarabokat egy kartonból. 
A feladat nagyon egyszerű: megkrétem Nórit, hogy ragasztgassa fel a fekete papírdarabokat az "f" betűre. Miután megszáradt, körbevágtam, Nóri beragasztózta és felragasztottuk a kartonlapra.


Negyedik projekt: fagylaltok készítése

Hozzávalók:
  • barna színű papír
  • színes papírok
  • pici vattapamacs
  • olló
  • ragasztó
  • színes csillámok
Előkészületek: a barna papírból (én papírszatyrot használtam) kivágtam több hosszúkás szimmetrikus háromszöget (ezek lesznek majd a tölcsérek). A színes papírokból pedig a fagyigombócokat vágtam ki (nálunk volt sárga, zöld és rózsaszín).

Nórit megkértem, hogy egy tölcsért ragasztózzon be, erre került egy gombóc fagyi, majd egy másik tölcsérrel befedtük. Ennyi!




Miután az összes fagyi elkészült (lett egy dumpla gombócunk is, ami különösen tetszett Nórinak), Nóri beragasztózta a gombócokat és mindet ugyanolyan színű csillámmal - mint amilyen a gombóc -  beszórta. Az egyik eperfagyinkra tejszínhab is került, amihez egy pici vattapamacsot használtunk fel.


Nagyon egyszerű, de aranyos kis feladat. Az egyszerűsége miatt nagyon tetszett Nórinak, mert mindent teljesen egyedül csinálhatott. Imádta!
Ha szeretnénk, a fagyik tetejét kilyukaszthatjuk és átfűzhetünk rajta egy cérnát, így fel is lehet lógatni és szép kis szobadísz lehet belőle.

Ötödik projekt: fánksütés

Nóri adta az ötletet, ugyanis kérdeztem még a fagyis projektnél, hogy milyen szavakat ismer "f" betűvel. Sorolta, hogy "falevél, fóka, fecske". Kérdztem, hogy ismer-e valamilyen ételt. Van egy, ami nagyon finom, édes, főleg nyáron szoktuk enni, szórhatunk rá cukrot és ekkor Nóri felkiáltott, hogy FÁNK!!! -hát majdnem :) Végül abban maradtunk, hogy aznap megcsináljuk a fagyikat és hétvégén sütünk igazi fánkot. 

Ezt a receptet néztem ki, mert nem akartam olajban sütni őket. Begyúrtam a tésztát, majd kelesztés után átgyúrtam és Nórival közösen kinyújtottuk, majd szaggatuk, tepsire tettük és kis pihentetés után mentek is a sütőbe. Miután kisültek, néhányat olvasztott vajba mártogattuk és fahéjas cukorba hempergettük, a többit olvasztott csokival vontunk be.


Nóri alig várta, hogy ebéd után megkóstolhassa őket. Nagyon ízlett neki. Tényleg finom volt, de azért szerintem az olajban sült szalagos fánk az igazi... Na, majd arra is sort kerítünk!

Hatodik projekt: F betűs poszter készítése

Hozzávalók:
  • nyomtatott F betűk pl. innen
  • akrilfesték (két szín)
  • pici víz
  • ecset
  • olló
  • ragasztó
  • előre kivágott kicsi és nagy f betűk
  • színes A4-es (karton)papír
Kinyomtattam a linkelt oldalt és megkértem Nórit, hogy válasszon két színt a festékek közül. Majd kifestette a nagy és a kicsi f betűt is egy-egy színnel.


Ezzel nagyon gyorsan megvoltunk, úgyhogy kapott még lapokat, amiket telefesthetett. (Közben mondtam neki, hogy a "festés" is f betűs szó.)
Miután megszáradt a lap, körbevágtam a betűket és Nóri választott egy színes A4-es papírt, erre ragasztottuk a betűket.
Majd elővettem a borítékba bekészített előre kivágott betűket (kb. 1/3-aduk volt f betű, a többi vegyesen más betűk). Nórinak ki kellett válogatnia az f betűket, majd a nagy f köré kellett ragasztania a nagyokat, a kicsi köré pedig a kicsiket.


Ezt mindig annyira élvezi! Most is nagy lelkesedéssel válogatta, ragasztotta a betűket. Nekem már segítenem sem kellett, csak arra figyelek, hogy ne nyomjon ki túl sok ragasztót.

Mozgásfejlesztő feladat: a kicsik mozgását jól lehet fejleszteni egy kis focizással. Persze ideális esetben az udvaron, vagy egy parkban az igazi, de ilyen időben bent a lakásban is lehet kicsit rugdosni a labdát. Nóri nagyon szeret labdázni. Szinte nincs olyan nap, hogy ne dobálnánk, gurítanánk, vagy rugdosnánk egy kicsit a lasztikat.

Ez a videó még nyáron készült :)

Nincsenek megjegyzések: