2013. február 2., szombat

Fordított sütik

Nagyon szeretem a fordított sütiket. Egyszerűek, szépek, finomak.

A tavalyi év utolsó sütije nálunk egy fordított vörösáfonyás torta volt. A lehető legjobb választásnak bizonyult. Ez egy pofonegyszerű recept, amit Martha Stewart oldalán találtam. A vörösáfonyát elég nehéz beszerezni, de nálunk karácsony táján igen elterjedt gyümölcs, ugyanis a karácsonyi sültek mellé gyakran kínálják a savanykás bogyósgyümölcsből készült szószt kísérőként. A Tesco-ban leárazták egyszer és bár pár nappal később már repültünk is haza az ünnepekre, nem tudtam ellenállni a vörös, mosolygós, hatalmas szemű finomságoknak. A sütinek nagy sikere volt, két nap alatt elfogyott. Eteti magát. A kevert tészta tetején csücsül az illatos, fahéjas, savanykás, sült gyümölcs. A befektetett energia és íz arányában ez egy szuper kis sütemény. A vörösáfonya pedig egész különlegessé, ünnepivé varázsolja. Igazi kényeztető finomság.



Íme a recept:

Kivajaztam egy 20 cm-es kerek tortaformát, majd sütőpapírral kibéleltem. Egy nagobb darab papírt vágtam le, hogy a tepsi alját és a széleit is befedje. A vajazásra azért van szükség, mert így a tepsi falára tapad a papír és könnyebb vele dolgozni. Ha van olyan tortaformánk, ami nem kapcsos, akkor bátran használjuk azt és ebben az esetben elég ha bőven kivajazzuk a formánkat.
Fél csésze cukrot keverjünk össze fél teáskanál fahéjjal és negyed teáskanál mézeskalács fűszerkeverékkel. Tudom, sokan nem szeretik az olyan recepteket, ahol a csésze a mértékegység. Nekem van egy csészealapú mérőedény készletem. Megnéztem és az egy csészére az van írva, hogy 236 ml. Remélem ez segít az átszámításban.
Na, de vissza a recepthez: a cukros keveréket öntsük a tepsink aljába, próbáljuk meg egyenletesen eloszlatni és szórjuk rá a megmosott vörösáfonyákat (kb. 2 csésze áfonyára lesz szükségünk, az a lényeg, hogy teljesen befedje a tepsink alját, én bőkezűen bántam az adagolással és nem bántam meg :).
Hat evőkanál puha vajat keverjünk jó habosra fél csésze cukorral. Adjunk hozzá egy egész tojást, keverjük ezt is jó alaposan el. Majd adjunk hozzá egy kis vaníliaaromát.
Egy másik tálba keverjünk el 1 és 1/4-ed csésze lisztet, másfél teáskanál sütőport és egy nagy csipet sót. Szitáljuk a lisztes keverék felét a vajas masszára és egy fakanál segítségével keverjük el. Majd adjunk hozzá negyed csésze tejet, ezután a lisztes keverék másik felét is szitáljuk rá és keverjük el és legvégül jöhet lazításnak ismét egy negyed csésze tej.

Kanalazzuk a tésztát az áfonyára, egyengessük el. Nálam 170 fokon, 30 perc alatt sült készre a tészta. Még melegében lekapcsoltam a formáról a keretet és kiborítottam a tortát egy tányérra, majd lehúztam róla a sütőpapírt.

Gyönyörű, illatos, finom... mi kell még?

A másik sütit ma délután dobtam össze. Ez is igazán mennyei finomság és egyszerűbb a gyümölcsöt hozzá beszerezni, mint az előzőnél. Ez ugyanis egy fordított szirupos narancstorta, amit itt találtam és egész héten izgatta a fantáziámat és azt kell mondjam, nem hiába... :)
A szirup édessége tökéletes párost alkot a narancs héjának a kesernyés ízével, mindez egy könnyű diós piskótán tálalva... Nyamm!


Itt az én változatom:
A szirup készítésével kezdjük: 15 dkg cukrot, 1,5 dl vízzel és fél citrom levével felfőzünk. Amíg melegszik a szirup, megmosunk és kb. 2 mm vastag (vagy vékony???) szeletekre felkarikázunk 30 dkg narancsot (ez két nagyobb narancsnak felel meg). Amikor a cukor olvadni kezd, beletesszük a szeletelt narancskarikákat és ezzel együtt 10 percet főzzük. Én legközelebb csak 10 dkg cukorral és 1 dl vízzel készítem, mert a narancs ereszt annyi levet, hogy elég legyen a szirup.

Közben a fenti módon kivajaztam és sütőpapírral mindenhol kibéleltem a 20 cm-s tortaformámat. Nagyon fontos, hogy a sütőpapír alul és az oldalán is beborítsa a formánkat, különben kifolyik alul a szirup.

Amíg a narancs a szirupban fő, elkészítettem a piskótát: 10 dkg cukrot 2 egész tojással robotgéppel jó habosra keverünk. Ez eltartott egy ideig, addig egy kisebb tálba szitáltam (a szitálást nem érdemes kihagyni, mert attól lesz levegős, könnyed a tészta) 6 dkg lisztet, 6 dkg darált mandulát és 1 teáskanál sütőport. (Az eredeti recept darált diót ír és szerintem a narancshoz a dió jobban passzol, szóval ha tehetitek diót tegyetek bele.) Majd alacsonyabb fokozatra kapcsoltam és hozzáadtam 6 dkg puha vajat (én mikróban melegítettem fel a vajat és a fele meg is olvadt, de nem volt gond). Ezután lekapcsoljuk a gépet, fakanálra váltunk és a tojásos masszához adjuk a lisztes keveréket. Elkeverjük.

A narancskarikákat kihalásszuk a szirupból és a tepsink alját kitapétázzuk vele. Ráöntünk annyi szirupot, ami épphogy ellepi és rákanalazzuk a tésztát.

170 fokon 25 percig sütöttem. Hasonlóan az előző sütihez, ezt is még melegében egy tányérra borítottam és levettem róla a papírt. Majd próbáltam uralkodni magamon, hogy ne vágjam fel még melegében, de nem sikerült. Langyosan kóstoltuk meg: isteni volt! Aztán kihülve is ettem belőle egy szeletet (na jó kettőt... vagy hármat...) és nekem hidegen még jobban tetszett. A szirupos narancs egy krémszerű réteget képez a puha piskóta tetején. Ez a piskóta igazán könnyű, szinte elrepül... veszélyes fajta... Nem érzi a gyomor a súlyát és az ember csak tolja befelé, amíg észbe nem kap, hogy a torta fele eltünt.
Balázs szerint a torta íze nagyon hasonlít a narancslekvárra (nem meglepő ugyebár), de vitatkoznék ezzel: én utálom a narancslekvárt (vagy lehet, hogy mégsem?...), de ez a süti, hát ez valami mennyei. Szóval tényleg érdemes egy próbát tenni, higgyetek nekem.

Ja és most jut eszembe, hogy korábban már készítettem egy nagyon klassz fordított ananásztortát. Az is nagyon finom volt, de az kicsit időigényesebb. Ha van kedvetek, próbáljátok ki, a receptet itt találjátok hozzá.

Nincsenek megjegyzések: