2011. július 6., szerda

Hozzátáplálás, ahogy mi csináljuk 1. rész

Hétvégén elkezdtünk Nórinak anyatejen kívül mást is adni. Sokat olvastam erről az interneten és sok tanácsot kaptam tapasztalt anyukáktól.

Sok hasznos infót találtam a témában itt.

Biztosan sokan tudjátok, hogy szeretünk főzni és sütni. Nóri már egész pici kora óta ott volt velünk az asztal mellett a pihenőszékében, sőt Nóri sokszor nézi a pihenőszékéből, ahogy a konyhában tevékenykedünk.
Az utóbbi hónapokban rendszersen mutogattam neki a mi kajáinkat. Hagytam, hogy megszagolgassa, a kezébe vegye őket, a nyers gyümölcsökbe, zöldségekbe, vagy pl. a pirítós kenyerembe hagytam, hogy belenyaljon. Ezek nem tudom, hogy mennyire voltak fontosak abban, hogy majd a szilárd táplálékot elfogadja. Ez igazából nálam tök automatikusan jött, nem is gondolkodtam rajta.

A hozzátáplálást a következők szerint kedztük el: hétvégén a délutáni szopizás után pár kanál almalevet kapott. Balázs lereszelt egy fél almát és kinyomkodta a levét. Tényleg csak pár kiskanálra volt szükség, hogy megkóstoljon egy új ízt.
A kanállal evés gond nélkül ment. Gondolom azért nem okozott gondot, mert a kanalas gyógyszereket eddig kiskanállal adtuk neki és nem volt neki szokatlan. Szerintem hasznos már a 2-3 hónapos kisbabának néha-néha kiskanállal adni anyatejet, vagy tápot, csak, hogy szokja a dolgot.

Az almalé iránt nagy érdeklődést mutatott Nóri :) Minden kanálra szépen nyitotta a száját, viszont az új íz nem feltétlenül nyerte el a tetszését. Azért kitartóan ízlelgette.

From Nóra
From Nóra
From Nóra

Nagyon pozitívan csalódtam, ugyanis arre számítottam, hogy első nekifutásra egyáltalán nem fogadja majd el. Ezek szerint már készen áll, hogy az anyatejen kívül mást is egyen.

Hétfőn a délutáni ébredés után megszoptattam, utána adtam neki egy negyed reszelt almát. Ez már nagyon ízlett neki. Mindet megette, sőt még evett volna, de nem mertem elsőre többet adni. Én a szoptatás után adtam neki. Van aki a szoptatás előtt szokta. Azért szoptattam meg először, mert nagyon éhes volt Nóri és nem akrtam még az almapucolással, reszelgetéssel húzni az időt. Legközelebb lehet, hogy majd megpróbálom szoptatás előtt megetetni.

Tegnap ismét csak anyatejet kapott. Vártam, hogy lesz-e az almának hatása. Van, hogy megfogja a babák hasát. Nórinál ez nem jelentkezett, úgyhogy ma a délutáni alvás után már egy fél reszelt almát kapott. Utána nem is szopizott, csak nagyon röviden.


Csütörtökön megint csak tejet kap. Pénteken pedig lehet, hogy barackot kap, de az is lehet, hogy maradunk az almánál és keverek majd bele neki egy kis baba rízst (baby rice).

Egyébként itt Írországban a hozzátáplálást, csakúgy mint otthon, 6 hónapos kortól ajánlják. Ha szükséges, akkor 4 hónapos kortól is el lehet kezdni.
Első ételek között pürésített zöldségek (répa, paszternák, krumpli, borsó, bab), gyümölcsök (alma, körte) és hús szerepelnek. Ezek mellé kaphat a baba baba rízst is. Kerülendőek a tejtermékek, a liszt, tojás, magvak, méz, só, cukor. 6 hónapos kor után a következők kerülnek folyamatosan bevezetésre: kenyérfélék, tészták, főtt tojás, illetve a pasztörizált tejtermékek. Ekkor már nem kell neki pürésíteni, elég összetörve, összenyomva adni az ételt. 9 hónapos kortól falatnyi formában szinte mindent ehet a baba, kivéve a nyers húst, tojást, magvakat és pasztörizálatlan tejtermékeket. Egy éves kortól már tényleg mindent kaphat, kivéve az egész magokat, csökkentett zsírtartalmú tejet, cukros, illetve szénsavas üdítőitalokat.

4 megjegyzés:

Petra írta...

Elvileg úgy van, hogy aki el akarja választani a babát, az adja a szilárd kaját a szoptatás előtt, aki pedig ki szeretné egészíteni az anyatejet mással, az utána. :)

(Ja, nálam nem kértek iratot hogy Peti a sajátom, pedig nem egyezik meg a nevünk... :-o)

Petra írta...

Kimaradt, hogy a reptéren nem kértek igazolást, nem a hozzátáplálás kapcsán... :D

Eszter írta...

Ahan! Gondolkoztam is, hogy ha továbbra is szopizás előtt adok neki kaját, akkor nagyon hamar le fog szokni róla... Na de akkor lehet, hogy visszatérünk az eredetire: először tejci, aztán más kaja.

Az iratokkal kapcsolatosan amúgy tiszta szerencse volt, mert az utazás előtt egy nappal böngésztem a Bp. reptér honlapját. Azt kerestem, hogy van-e babaszoba és így akadtam rá arra az infóra, hogy kell vmi papír, ha a nevek nem egyeznek. Fel is hívtam őket és mondták, hogy bizony kell. Mondtam, hogy azért ezt a nem elhanyagolható infót mondjuk a jegyfoglaláskor jelezhetnék, mert nem biztos, hogy az ember az útlevél mellett tartja a gyerek születési anyakönyvét.

Petra írta...

Szerintem is jobb szopi után kóstoltatni, ha csak az ízeket mutatnád neki. :) (Mi mindig először adtunk szilárdat, mert csak "pótlásnyi" tej volt.)

Iratokat illetően vicces, tőlem megkérdezte a nő már a kapuknál, hogy saját-e a gyerek, mondtam, hogy igen és erre átengedett... Pedig nem is hasonlít rám. :) Na az kellett volna még, hogy ne jöhessünk ezért haza... :-o (Miután megszívtuk azzal, hogy nem csekkoltunk be online és nem nyomtattuk ki a beszálló kártyát és állhattunk a leghosszabb sorba... (Malév))