2014. március 21., péntek

Betűtaulás: G betű

Folytattuk a betűtanulást és képzeljétek, pár hete Nóri kiolvasta az első szavát. Az "Anna, Peti, Gergő" című mesekönyv egyik részét lapozgatva elolvasta az egyik mese címét: "Apamese" :)



Első projekt: "G" betű - gúnár (goose)

Hozzávalók:
  • 1 db fehér A4-es papír
  • 1 db színes A4-es kartonpapír
  • fehér papírból kivágott tollak pl. innen, vagy innen (vagy hobbiboltból dísztollak)
  • pici darab narancssárga papír (csőrnek és lábnak)
  • pici darab feketet papír (szemnek)
  • olló
  • ragasztó
Előkészületek: Ha papírból készült tollakkal szeretnénk dolgozni, akkor nyomtassuk ki a linkelt oldalakon a mintákat és vágjuk ki a tollakat. Vágjuk ki a gúnár csőrét és a lábait a narancssárga papírból, a feketéből pedig a szemét. Rajzoljunk egy nagy nyomtatott g betűt a fehér lapunkra és vágjuk ki.

A feladatot egy kis énekkel vezettem fel. Az "A gúnárom elveszett..." című dalt énekeltük el és néztük meg itt, ami elég nagy hibának bizonyult. Ugyanis Nórinak az animáció nem nyerte el a tetszését. Sőt, nagyon megijedt, alig tudtam megvigasztalni... De azok a gyerekek, aki hozzá vannak szokva a TV-zéshez, nyugodtan nézzék meg.
Majd elmondtam Nórinak, hogy mi a feladat: a nagy "g" betűre kell felragasztani a tollakat. Utána megmutattam neki hova kerül majd a gúnár szeme, csőre, lábai és ezeket is ügyesen a helyükre ragasztotta. Végül a gúnáros betűnket felragasztottuk a kartonpapírra.



Második projekt: "g" betű - gumicukor (gummies)

Hozzávalók:
  • 1 db fehér A4-es papír
  • 1 db színes A4-es kartonpapír
  • gumicukrok
  • olló
  • ragasztó
Előkészületek: rajzoljuk meg a kicsi "g" betűt és vágjuk ki a fehér papírból.
Egy halom cukorkánk megmaradt a karácsonyi mézeskalács házikó sütése után. Nóri imád ezekkel játszani: kiválogatja őket, megeteti velük a babáit. És nagyon rendes gyerek, mert ő soha nem eszik belőlük.
Első körben megkértem Norcit, hogy válogassa ki a cukorkák közül a gumicukrokat. Majd elővettem a "g" betűt, beragasztóztam és mondtam, hogy ragasztgassa fel a cukorkákat. A vége felé a ragasztással segítenem kellett, mert a ragasztó megszáradt.
A végén pedig a kartonpapírra ragasztottuk az elkészült betűnket.



Harmadik projekt: gomba

Ismét Ági blogjáról hoztam ezt a foglalkozást.

Hozzávalók:
  • 1 db papírtányér
  • 1 db A4-es papír (én pasztelt használtam, ebből lett a gomba törzse)
  • pici darab fehér papír (a gomba pettyeinek)
  • szemek (lehet rajzolni is)
  • pici darab piros lap (a gomba szájának)
  • zöld papírlap (a fűnek)
  • piros akrilfesték
  • pici víz
  • ecset
  • olló
  • ragasztó
  • matricák
Előkészületek: minden hozzávalót vágjunk ki (gomba szárát, szemét, száját, füvet). Készítsük elő a festéket és pici vizet az ecsetnek.

Felolvastam Nórinak a verset, amit Ági is ajánl, Bartos Erikától a Gomba. A linkelt oldalon meg is lehet hallgatni. Aztán elmondtuk a másik gombás mondókát is ("Gomba, gomba, gomba. Nincsen semmmi gondja...).
Majd mondtam Nórinak, hogy mi is készítünk két gombát. Megkértem, hogy fesse ki a papírtányért pirosra, mert ez lesz a gombák kalapja. Ez gyorsan ment. Amíg száradt a festék elolvastuk a Bogyó és Babóca mesék közül A gomba kalapja címűt.
Aztán felragasztottuk a gombák törzsére a szemeket, szájukat (az egyik sírós lett...), alulra pedig a füvet. A papírtányért ketté vágtam és egyik felét az egyik, másikat a másik gombára ragasztotta Nóri. Végül kidekorálta a gombákat pici katicákkal és apró virágokkal.  Íme a két kis gombánk!



Negyedik projekt: gitár - guitar

Hozzávalók:
  • 2 db fehér A4-es papír
  • 1 db színes A4-es kartonpapír
  • akrilfesték
  • ragasztó
  • olló
  • ecset
  • dekorációs pompomok
  • cérna
  • fekete filctoll
Előkészületek: a fehér A4-es papírra rajzoljunk egy nyomtatott g betűt és vágjuk ki. Vágjuk ki a gitár nyakát, fejét és készítsük elő a festéket, pici vizet, ecsetet.

Nóri választotta ki a festék színét, kikevertem egy pici vízzel és mondtam, hogy fesse le a "g" betűt. Kértem, hogy próbáljon a "g" betű határain belül maradni. Ez jobban ment neki, mint gondoltam! Nagyon ügyes volt!



Miután megszáradt a betűnk, Nóri kiválasztott egy kartonpapírt és ráragasztottuk a "g" betűt és a gitár részeit. Ezután szintén ragasztóval rögzítettük a pompomokat (amik a gitár hangolókulcsai) és a cérnaszálakat (amik a húrjai lettek).

Még eszembe jutott, hogy van sok kivágott betűnk és megkértem Nórit, hogy válogasson ki g, i, t, á és r betűket és ezeket egyesével felragasztotta a lap tetejére.

Fekete filctollal rajzoltam a gitár köré hangjegyeket és egy violinkulcsot. Nórinak nagyon tetszettek a hangjegyek. Eltapsoltuk, hogy melyik a ti-ti és melyik a tá.


Ötödik projekt: G betűs poszter készítése

Hozzávalók:
  • 1 db A4-es színes kartonpapír
  • előre kivágott betűk 
  • ragasztó
  • filctoll
Előkészületek: a lapot ketté osztottam és az egyik felére egy nyomtatott nagy g betűt rajzoltam, a másikra egy kicsit.

Megkértem Nórit, hogy a kivágott betűk között keresse meg a g betűket és a nagyokat a nagy alá, a kicsiket pedig a lap másik felére ragassza fel.
Nóri már rutinos ebben a feladatban. Ügyesen megtalálta a betűket, a többit visszarakta a borítékba és a ragasztás is simán ment neki.



Ezek után még kinyomtattam a g betűs oldalt innen. És Nóri különböző színekkel kiszínezte a kicsi és nagy g betűket. Ez is ismerős feladat volt és ügyesen ment neki.

Nincsenek megjegyzések: