2010. december 12., vasárnap

Vasárnapi ebéd: krumplileves és mákos kiflik

A héten készítettem mákostésztát és maradt utána egy kevés mák, úgyhogy gondoltam készítek valamilyen mákos sütit, hogy ne menjen kárba. Sokat keresgéltem a weben és rátaláltam erre a receptre. A diós fogazott kiflik nagyon megtetszettek. Kicsit változtattam a recepten és elkészítettem a mákos verzióját. Főételnek kolbászos-tejfölös krumplilevest főztünk, így már teljes volt a vasárnapi menünk :)

A mákos kiflik nagyon jól sikerültek így megosztom veletek a receptet:

1,5 dl langyos tejet felfuttatunk 7 g porélesztővel és egy kávéskanál cukorral. Közben egy nagyobb tálba 250 g lisztet szitálunk. 30 g olvasztott vajat jól összekeverünk 30 g cukorral és egy egész tojással. A liszt közepébe mélyedést csinálunk és ebbe öntjük az élesztős kovászt. Kicsit elkeverjük, majd hozzáadjuk az előzőleg összekevert olvasztott vajas masszát. Az egészet jól összegyúrjuk és kidagasztjuk. Kezdőknek írom, hogy a kidagasztás alatt azt értem, hogy a robotgép dagasztó szárával a legmagasabb fokozaton legalább 15 percig dagasztjuk a tésztát. Ha már szépen elválik a táltól és összeáll, homogén, akkor jó. Ezután meleg helyen 30 percig kelesztjük. 30 perc után megint kidagasztottam és ismét 30 percre félretettem kelni.

Közben elkészítettem a mákos tölteléket: 120 g mákot elkevertem 40 g cukorral, kevés reszelt citromhéjjal és egy kis marék mazsolával. Egy tojás fehérjét kemény habbá vertem és a masszába forgattam. Mivel nem állt teljesen össze, adtam még hozzá 1 dl langyos tejet.

A második kelesztés után a tésztát kinyújtottam és 10x10 cm-es négyzetekre vágtam. Nekem 10 négyzet jött ki ennyi tésztából, de persze csinálhatunk ennél kisebb vagy nagyobb kifliket is. A tésztára - oldalával párhuzamosan, középre - tettem egy-egy evőkanál tölteléket. Nem kell spórolni a töltelékkel!
A megmaradt tojássárgáját kikevertem egy evőkanál vízzel és ezzel lekentem a négyzetek szélét, majd ráhajtottam az egyik felét a másikra és lenyomkodtam a széleket. Ezután kis fogakat vágtam ide. Ezek lehetnek egymástól 1-2 cm-re. Sütőpapírral bélelt tepsibe tettem őket. Ezen további 15-20 percig keleszthetjük még, de én ezt kihagytam, mert a töltelékkel és a hajtogatással peszmecseltem eleget... Végül előmelegített sütőben, 170 C fokon 15-20 perc alatt aranybarnára sütöttem őket. Tipp: én a sütő aljára tettem egy kis tepsibe vizet, így nem száradt ki a tészta.
Amikor elkészültek a kiflik, egy kanál baracklekvárt kikevertem egy evőkanál rummal, felforraltam mikróban és megkentem vele le a még meleg kifliket.


A kifliket más töltelékkel is el lehet készíteni: dióval, mogyoróval, lekvárral, vagy pudinggal is nagyon finom lehet. Ha megnézitek az eredeti receptet, ott két másik süti receptje is le van írva - barackos forgó és fahéjas csiga -, amikhez ugyanez az alaptészta.

Kicsit időigényes, így csak akkor kezdjünk neki, ha van legalább 2 óránk sütögetni. De bátran ajánlom, mert az eredmény isteni lett! :)

Ezúton is köszönet érte KM konyhájának :)

Nincsenek megjegyzések: