2013. augusztus 8., csütörtök

Betűtanulás: C betű

Múlt héten a "C" betűről tanultunk. Íme az ezzel kapcsolatos feladatok.

Első projekt: nyomtatott nagy "C" betű - c, mint cica (cat)

Hozzávalók:
  • 1 db fehér A4-es papír
  • 1 db színes A4-es kartonlap
  • narancssárga ujjfesték
  • papírragasztó
  • olló
Előkészületek: ezen az oldalon található sablont használtam fel. Kinyomtattam, a cica fülét, szemeit és orrát kivágtam, kiszíneztem. Továbbá kivágtam a bajúszának való papírcsíkokat (hosszabb, vékony csíkok) és a cirmainak a csíkjait (rövidebb, széles csíkok) is.

Nórinak megmutattam, hogy fog majd kinézni az elkészült cicánk, majd megkértem, hogy narancssárga ujjfestékkel színezze be a "C" betűt. (Nóri ragaszkodott, hogy pirossal is fessünk rá, így azzal is festett egy kicsit). Kicsit hagytuk száradni, aztán körbevágtam a "C" betűt és felragasztottuk egy színes kartonra. A cica többi részét (szemek, fülek, orr stb.) is felragasztottuk. A cirmok felragasztásához nem kell külön ragasztó, mert a félig megszáradt ujjfestékbe jól lehet rögzíteni.

És íme a mi "C" betűs cicánk. Kicsit morci lett... :)


A feladat után ismét felsoroltunk "c" betűvel kezdődő dolgokat (citrom, cápa, cumi stb.). Énekeltünk cicás dalokat (pl. Cirmos cica hajj..., Ha én cica volnék...) és olvastunk cicákkal kapcsolatos verseket (pl. Drégely László: Macskaházi Benedek, Móricz Zsigmond: Iciri-piciri, Nemes Nagy Ágnes: Cirmi és a tej. Ezek mind szerepelnek a Hóc, hóc katona című verseskönyvben).

Második projekt: "c" betűk cukorkákból (candy)

Hozzávalók:
  • 1 db fehér A4-es papír
  • cukorkák (nekünk tavaly karácsonyról - nem röhögni, ez komoly! - megmaradt egy rakás cukorka, ezeket használtuk fel)
  • ragasztó
  • színes filctoll
Előkészületek: rajzoljunk egy nagy és egy kicsi "C" betűt. Készítsünk ki kicsi dobozokba, vagy tárolókba cukorkákat (higgyetek nekem, nem akarjátok, hogy a gyermek csomagostól kaparintsa meg a cukorkákat...).

Beragasztóztam a "C" betűket és megkértem Norcit, hogy ragasztgassa fel a cukorkákat. Nóri imádta ezt a feladatot! Elmondta, hogy melyik cukor milyen színű, néha meg is nyalogatta őket...
A végén színes filctollal átrajzoltam a "c" betűk vonalait.


Annyira tetszettek Norcinak a cukorkák, hogy végül az összeset egybeöntöttem és hagytam, hogy játsszon velük. Rendezgette, pakolta őket, majd közösen formákat raktunk ki velük. Nagyon élvezte! Mindig meglep, hogy sokszor a legegyszerűbb játékok nyújtják a legjobb szórakozást!


Harmadik projetk: "c" betűs feladatok - cicával (cat)

Hozzávalók:
  • kinyomtatott feladatlapok innen
  • gyurma
  • cipőfűző
  • olló
  • színes filcek/ceruzák
Előkészületek: nyomtassuk ki a feladatlapokat. Nem minden lapot használtunk fel. A 11. és 12. oldalt érdemes laminálni, így strapabíróbbak lesznek a kártyák és többször fel lehet őket hasznláni. A 13. oldalon lévő kirakót és fűzős kártyát én egy kartonlapra ráragasztottam és úgy vágtam körbe. Majd kicsi hegyes ollóval kiszúrtam a fűzősön a lyukakat.

Az első feladat az volt, hogy a második oldalon található nagy és kicsi "c" betűk mintájára gyurmából rudakat sodortunk és a papírra illetsztve "c" betű formára mintázzuk.


Az első néhány formázás egész jól ment Nórinak, de a gyurma annyira lázba hozta, hogy nem akart a "c" betűkkel vacakolni és kérte, hogy "csináljunk sütit". (Merthogy a gyurmáinkhoz van egy sütikészítő készlet és mindig sütigyurmákat szoktunk csinálni.) Próbáltam az eredeti feladathoz terelgetni Nórit, de nem jártam nagy sikerrel. Így abba is hagytuk ezt és csak gyurmáztunk.

Kb. fél óra után elpakoltuk a gyurmákat és visszatérhettünk az eredeti feladatokhoz.

Csináltunk kirakózást, fűzést, vonalvezetést és sorba rendezést is. 





Ezután volt egy színezős feladat is: mondtam Nórinak, hogy olyan színnel színezze ki a cicákat, amilyen színű betűk vannak rajtuk. Meg is lepődtem, hogy mindenféle segítség, vagy további magyarázat nélkül teljesen önnállóan meg tudta csinálni ezt a feladatot.


A végén még lett volna egy árnyékkeresős-párosítós feladat, de ehhez már végképp nem volt Nórinak türelme (nem is csoda).

Negyedik projekt - cirkuszos feladatok (circus):

Hozzávalók:
  • erről az oldalról nyomtattam ki ehhez a feladathoz szükséges feladatlapokat (kivágtam, kasíroztam, lamináltam a szükséges oldalakat)
  • színes filctoll
Van itthon egy cirkuszos kirakónk, ezzel játszottunk az elején. Elmondtuk, hogy melyik figura micsoda (kötéltáncos, erőművész, állatidomár stb.).


Majd elővettem a kinyomtatott feladatlapokról a kártyákat. Elmondtuk, hogy mi micsoda és hogy ki mit csinál a cirkuszban. Improvizáltam egy rövid kis mesét, hogy jobban megjegyezze Norci a karakterek nevét.


Aztán megkértem Nórit, hogy válogassa ki azokat a kártyákat, amiken valamilyen ehető dolog szerepel. Ügyesen kiválasztotta a vattacukrot és a pattogatott kukoricát. Nagyobb gyerekek más kategóriák szerint is rendezhetik a kártyákat (pl. állatok, emberek).

Ezután elővettem az elkészített dobókockát. Nórinak dobnia kellett vele és ugyanazt a kártyát ki kellett választania.


A következő feladatot nagyon szerette Norci. A majomnak adtam a kezébe labdákat és Nórinak meg kellett számolnia, hány labdát dobál a majom. Majd ki kellett választania a megfelelő számot (mágneses számokat használtunk ehhez, de a feladatlapról is ki lehet vágni a számokat) és a négyzetbe kellett tennie.



A számolás kb. 10-ig megy neki magabiztosan és 1-től 5-ig ismeri fel a számjegyeket.
Ezzel nagyon hosszan elszórakoztunk. Néha Nóri adta a majom kezébe a labdákat - ezt kifejezetten élvezte :)

Aztán csináltunk egy vonalvezetéses feladatot: a szaggatott vonal mentén kellett húznia egy vonalat Nórinak.


Majd a vattacukrokat kellett kiszíneznie.


Végül a kirakóval játszottunk. Ezt elég lett volna három részbe vágnom, így Nórinak túl nehéz volt. Segíteni kellett neki a kirakásban.


Ötödik projekt: festés CD-vel (CD)

Hozzávalók:
  • 1 db A3-as színes kartonlap
  • 4-5 db feleslegessé vált CD
  • színes akrilfestékek
  • ecset
  • kicsi víz
  • tárolóedény a festékeknek
  • előre kivágott "c" betűk
  • papírragasztó
Előkészületek: terítsünk le egy nagy műanyag (vagy mosható) terítőt (esetleg újságpapírokat). Keverjük ki a festékeket pici vízzel.

Megkértem Nórit, hogy válasszon ki három színt, majd belemártottam neki az ecsetet az első színbe és mondtam, hogy pöttyözze be vele a CD-t. Így jártunk el mindhárom színnel és végül mondtam, hogy nyomdázzon a CD-vel.


Nagy volt a sikere a színes köröknek, így már készítettem is a következő CD-t.


Egy-egy CD-re elég 2-3 színt felvinni, mert a nagy színkavalkád sötét színeket eredményez. Szerintem jobb, ha látszanak az eredeti színek és hogy milyen lesz belőlük. Így el lehet magyarázni a kicsiknek, hogy egy-egy szín összekveredésével milyen harmadik szín keletkezik.

Mikor elkészült a CD lenyomatos remekművünk, hagytuk megszáradni.

Majd később kiválogatta Nóri a betűk közül a "c" betűket és felragasztgatta őket a poszterre.



Ez volt az első alkalom, hogy önállóan ragasztott (eddig nagyon ódzkodott attól, hogy ragasztós legyen a keze, de most megtört a jég).


Ilyen lett a "c" betűs poszterünk:


Mozgással kapcsolatos feladat a célbadobás volt. Egy ideje gyűjtögetem már a papírtörlőkendők gurigáit (igen, igen, mindent gyűjtök... :). Ezekből 10-et felállítottam, mint a bowling-hoz. Nóri pedig lelkesen próbálta eltalálni őket. Először csak rúgta a labdát, de aztán rájött, hogy a kezével pontosabban tud célozni és eleinte gurított, majd dobta a labdát. 
Egy másik nap másfajta célbadobósat is kirpóbáltunk. Ekkor az építőkockák tárolódobozait használtuk célnak. Ide kellett betalálni a labdával (természetesen bármilyen doboz megfelel erre a célra, nálunk pont ez volt kéznél).

Remélem találtok a kedvetekre való játékot. Most egy ideig nem hiszem, hogy lesz új poszt betűtanulással kapcsolatosan, mert jövő héten megyünk nyaralni. A nyaralás után jelentkezünk!

Itt írtam az "A" betűs feladatokról, itt pedig a "B" betűről tanultuk.

2 megjegyzés:

Szandi írta...

Szia Eszti!

Szeretném megkérdezni, hogy milyen "szakirodalmat" használsz Nóri fejlesztésére, mert nem győzök egyik ámulatból a másikba esni, hogy miket műveltek... Gratulálok!!! :)) Az én kisfiam 7 hónapos múlt, megköszönnék pár ötletet erre a korosztályra! ;)
Sok puszi Nektek!

Szandi

Eszter írta...

Szia Szandi! Köszönöm szépen a kedves szavakat. A linkelt odalakról szoktam öteleteket meríteni. Nincs külön szakirodalom, amit használnék. Ezeket a feladatokat Ági ihlette: http://www.happyislet.blogspot.ie/ Ugyanis az általa írt feladatokat kezdtük el csinálni és láttam, hogy Nórit mennyire érdekli, ezért keresgélni kezdtem a neten. A betűk onnan jöttek, hogy nagyon szeret olvasni. Sok betűt ismer már. Nem is a betűtanulás a lényeg, hanem az alkotás öröme :)

7 hónapos piciknek szerintem nincs szükségük külön fejlesztésre. A közös játék során rengeteget tanulnak (legyen az otthon, kint a szabadban, közösségben, vagy családi körben). Az "Anya taníts engem" c. könyvben sok jó ötletet találsz!
Ha szeretnél valamilyen állandó közös programot, olyat válassz, ami téged és Őt is érdekli (pl. babaúszás, Kerekítő -ezt mi nagyon szerettük, ha nincs időtök eljárni a foglalkozáskora, a Kerekítős mondókás könyvekből rengeteget lehet nekik tanítani-, Ringató, szóval bármilyen baba-mama foglalkozás, ami nektek tetszik). A fejlesztésre tudom még ajánlani a babajelbeszédet. Erről sokat írtam, ha visszakeresed a bejegyzések között találsz többet is. Mi ezt tanfolyam nélkül, egy könyv segítségével sajátítottuk el. A babás korszakból az egyik legnagyobb élményt adó dolog volt. Fantasztikus! És rengeteg módon fejleszti a piciket (memória, kézügyesség, koordináció, kommunikáció stb.).