2012. november 14., szerda

Kekszek

Ismét receptek következnek... Tudom... uncsi vagyok: ha nem babanaplós bejegyzést írok, akkor receptet. Valahol a gasztroblog és a babablog között lavírozunk. De ígérem, próbálok majd változatosabb témákról is írni.

Az a helyzet, hogy a blogra csak az igazán finom, bevált recepteket teszem fel. Olyanokat, amik mindenképpen felkerülnek az állandó repertoár tagjai közé, szóval tényleg csak biztatni tudok mindenkit, hogy próbáljátok ki őket.

Most, hogy hűvösebbre fordult az idő (nálunk nappal 10 fok körüli a hőmérséklet, de múlt szombaton, mikor reggel mentem jógára 4 fok volt... grrrr), egyre nagyobb késztetést érzek arra, hogy egész nap majszolgassak valamit. Ilyenkor jöhet nálam bármi, de persze az édességek előnyben részesülnek.

Az első recept egy klasszikus "chocolate chip cookie" azaz csokiskeksz. Ez a recept Popina, "Book of baking" című könyvéből származik. Ezt a könyvet még nyár végén kaptam a babysitterünktől, Ellától születésnapomra. (Ugye mondtam már, hogy Ella egy angyal?!...) A keksz állagra nem az a keményfajta, inkább amolyan enyhén morzsálódós. A tésztája vaníliás és mivel kell bele golden syrup, az íze enyhén karamellás jelleget is hordoz. Nekem eddig a kedvencem, bár figyelmeztetek mindenkit, hogy lehet izlésficamom van: hétvégén vendégségbe vittünk ebből a kekszből és ott nem volt nagy sikere. A vendéglátóink közül csak egy embernek ízlett. (Lehet, hogy neki is csak illemből?) Bár Balázs szerint a legjobb chocolate chip cookie, amit valaha evett :) Ez azért jelent valamit! -vagy nem!... :) Nóri is imádta, bár Nórinak tök mindegy. Ha étcsoki van benne, akkor azt tolja befelé.

No, elég a dumálásból, jöjjön a recept!
Habosítsunk fel 12 dkg puha vajat 12 dkg cukorral, majd tegyünk bele 1 evőkanál golden syrup-ot és habosítsuk tovább. Ehhez jön még egy tojás. Amíg a gép dolgozik, mérjünk ki egy kisebb tálba 21 dkg finomlisztet, fél teáskanál sütőport és 10 dkg apróra vágott étcsokoládét. Ezt öntsük a vajas keverékhez és az egészet jól dolgozzuk össze. A recept szerint itt 5 cm vastag rudat kell belőle formázni, majd fóliába tekerni és egy órára hűtőbe tenni. Később ezt csak elő kell venni, 2 cm vastag szeleteket vágni belőle, sütőpapíros tepsire tenni és kisütni. Nos, ez az első próbálkozásnál kudarcba fulladt nekem. Így másodjára már okos voltam: egyszerűen összedolgoztam a tésztát egy gombóccá, fóliába csomagoltam, hűtőttem kb. fél órát. Majd kicsi darabokat téptem belőle, golyót formáztam belőle és ellapítgattam (ebbe a nagyobb gyerekeket simán bevonhatjuk :) Nórit próbálnám bevonni, de nem szereti, ha "koszos" lesz a keze, így csak annyi a közös a sütésben, hogy a tűzhely előtt csücsülünk és bámuljuk a sülő kekszeket. A megformázott kekszeket sütőpapíros tepsire sorakoztattam és 180 fokos sütőben kb. 10 percet sütöttem. Ja még az is közös a sütésben, hogy az eredményből jókat falatozunk, de azt hiszem ez egyértelmű :)

A másik keksz eredetileg egy paleo recept. Azért szeretem ezeket a recepteket, mert bababarát (liszt- és cukormentes), így Nórinak is nyugodt szívvel adhatok belőle. Ez a keksz, finom, puha állagú. Nem a klasszikus morzsálódós, kemény fajta. Nem túl édes. Szerintem nagyon finom. Nagy előnye, hogy csupán egy nagyobb tál és egy villa kell az elkészítéséhez. Pofonegyszerű az összeállítása.
Kiknek ajánlom:
- időhiányban szenvedőknek
- konyhában kevésbé járatosoknak
- kókusz- és csokikedvelőknek
- kisgyerekeseknek
Kiknek nem ajánlom:
- kókuszutálóknak
- akik a konyhában szeretnék tölteni a fél délutánt
- akik ropogós, morzsálódós kekszre vágynak
- akik a "keksz" fogalma alatt a tömény édességet értik
Ezeket kell összekeverni: 10 dkg darált mandula, 6 dkg kókuszreszelék, 7 dkg olvasztott vaj, 6 dkg méz, 2 tojás, vanília aroma, 8 dkg étcsoki (eredeti recept szerint 4 dkg étcsoki és 4 dkg aszalt sárgabarck). Én először összekevertem a száraz anyagokat, majd felvertem a tojást és hozzáadtam a nedves cuccokat (méz, olvasztott vaj). És az egészet összekutyultam, fóliával lefedtem és fél órára hűtőbe tettem.
Majd hasonlóan az előzhöz: kézzel pici golyókat formáztam és ellapítgattam. Sütőpapíros tepsire tettem és 170 fokon kb. 10 perc alatt készre sütöttem.

A két keksz teljsen más állagú, szerintem izlés és kedv kérédése, hogy kinek melyik ízlik jobban. Nekem az tetszett jobban, amelyiket épp ettem :) Nóri szótára pedig két új szóval bővült a napokban: "kekkkk" és "csokkó".

Nincsenek megjegyzések: